WhoZnextteams uit Heemstede succesvol
De gemeente Heemstede en Sportservice Zandvoort vinden het belangrijk om jongeren te behouden voor de sportverenigingen. Dit doen zij onder andere via het project WhoZnext. Een WhoZnextteam is een team van jongeren dat binnen de sportvereniging of buurt jeugdactiviteiten organiseert. In Heemstede zijn vier WhoZnextteams actief, bij KRZV Het Spaarne, HBC Tafeltennis, De Heemsteedse Reddingsbrigade en het gemeentelijke team Heemgames. Op donderdag 6 juni kwamen de teams bij elkaar om ideeën uit te wisselen en tips te krijgen.
De terugkombijeenkomst in het clubhuis van de Reddingsbrigade werd geopend door Hubert Habers van Sportservice Zandvoort. Vervolgens kregen de aanwezige jongeren en teamcoaches uitleg van Joke van der Zee van De Heemsteder over het schrijven van persberichten. De jongeren schrijven immers zelf persberichten om met hun activiteiten in de krant te komen. In het tweede deel van de bijeenkomst werden ideeën en tips voor activiteiten uitgewisseld. De al georganiseerde evenementen bleken zeer divers, van sportactiviteiten tot feestavonden. Ook de evenementen die in de planning staan bleken origineel. Zo wil het team van de Reddingsbrigade een levend Super-Mario spel spelen op de skatebaan naast de accommodatie. De teams gaven elkaar flink wat tips. Zo deed het team van de Heemgames al de nodige ervaring op met het binnenhalen van sponsors. HBC tafeltennis organiseerde al eens samen met een andere sportvereniging een activiteit.
De jongeren vonden de avond erg interessant. Annemarie van den Oever van de Reddingsbrigade: “Het was echt een leuke en leerzame avond!”.
WhoZnext
Jongeren haken rond de leeftijd 13-18 jaar vaak af bij hun sportvereniging. Door jongeren meer te betrekken bij hun sportvereniging zullen zij minder snel afhaken, is de gedachte achter WhoZnext. Jongeren van een WhoZnextteam gaan, onder begeleiding van een teamcoach van de vereniging, aan de slag met het organiseren van activiteiten die zij zelf leuk vinden. Deze activiteiten zijn vaak aanvullend op de bestaande activiteiten. De kracht van de jongeren is dat zij zelf precies weten wat andere jongeren aanspreekt. Zij kunnen deze doelgroep ook makkelijker bereiken dan volwassenen.