Heemskerkse sportverenigingen op weg naar meer leden
Zes Heemskerkse sportverenigingen zijn hard op weg om in 2016 flink wat nieuwe leden te werven. Dit doen zij aan de hand van de succesmethode Meer Leden in Kortere Tijd van Sportservice Kennemerland. Na vier workshopavonden zijn alle voorbereidingen getroffen en is het wachten op de zes evenementen die potentiele leden naar de verenigingen gaan trekken.
Meer ledenManager Francis Heijneker: “Sportservice Kennemerland streeft als sportloket voor de gemeenten Castricum en Heemskerk sterke sportverenigingen en een toename van de sportdeelname na. Het project Meer Leden in Kortere Tijd past hier dan ook uitstekend bij.” De animo bleek groot: tennisvereniging Marquette, Badmintonclub Heemskerk, Scoutingvereniging Helen Keller, petanquevereniging Elza Boules, Korfbalvereniging HBC en Handbalvereniging DSS namen de afgelopen 4 maanden deel aan de cursus.
Cursusleider Hubert Habers: “Alle verenigingen hebben met veel inzet aan de cursusavonden deelgenomen. Ik ben er van overtuigd dat dit er voor gaat zorgen dat er veel mensen naar de activiteiten van de verenigingen gaan komen, maar dat het hen nu ook lukt om de aanwezigen als lid van de vereniging te mogen verwelkomen. Tot nu toe bleef de stap naar het lidmaatschap vaak achterwege. Een gemiste kans. Alle verenigingen hebben daarom een ‘niet te missen aanbod’ bedacht om de potentiele leden over de streep te trekken.”
De aanpakBij Meer Leden in Kortere Tijd worden de verenigingen van het begin tot het eind begeleid bij hun wervingsactie. Dat begint met een gedegen keuze voor de doelgroep die zij willen aanspreken. Met een PR campagne wordt niet alleen de identiteit van de vereniging goed onder de aandacht gebracht, maar wordt ook de wervingsactiviteit gepromoot. Tijdens de activiteit is er veel persoonlijke aandacht voor de aanwezigen en wordt gezorgd voor succesbeleving. Met een ‘niet te missen aanbod’ worden de potentiele leden over de streep getrokken. Door aandacht te hebben voor de behoeften van alle doelgroepen binnen de vereniging, wordt bovendien aan ledenbehoud gedaan.
De cursus werd gevolgd met behulp van een E-learning systeem en gezamenlijke 4 cursusavonden. De vele voorbeelden van verenigingen die eerder deelnamen, maakten het de deelnemers makkelijk. Toch ging dat niet ten koste van de creativiteit van de cursisten. Ineke Lugas van Elza Boules: “Wij gaan ons richten op de ‘jonge ouderen’. We willen hen laten ervaren hoe gezellig jeu de boules is. Ons evenement krijgt een Franse uitstraling met Franse hapjes en lekkere wijn.”
Meer Leden in Kortere Tijd zat vol praktische tips, volgens bestuurslid Ineke van ’t Hoff van korfbalvereniging HBC. “We hebben bijvoorbeeld bekeken hoe vriendelijk onze website was voor potentiele leden. De button ‘lidmaatschap’ staat nu prominent op de site. Alle informatie is nu met één muisklik beschikbaar voor geïnteresseerden.”
De zes ledenwervingsacties zullen begin 2016 worden uitgevoerd.
Meer informatieMeer informatie over Meer Leden in Kortere Tijd vindt u op www.meerinkorteretijd.nl.